torsdag 9. juni 2011

Å lese Atkins i lyset fra en sliten gatelampe

Enda klokka ikke har nådd tre engang begynte fuglene akkurat å kvitre, -men jeg sitter oppe og venter på at hostesaften virker. Så fort jeg kan ligge nede uten å vrenge lungene skal jeg smette mellom lakenene og la natt bli til morgendag. I mellomtiden leser jeg i den nye Atkinsboka.

Det er litt sprøtt å sitte med Atkinsboka i hendene.
Det eneste jeg har visst om Atkins, inntil ganske nylig, er hva jeg ble fortalt i en bisetning for mange år siden;  "Atkins, nei det er sånne som bare spiser rent kjøtt det. Rått også tror jeg!"  Den samtalen utartet seg selvfølgelig til å handle om gærne amerikanere, triste kroppsidealer og enda gærnere hollywoodfruer med ansiktsinjeksjoner. Jeg tror ananasdietten også ble nevnt.  Konklusjonen den gangen var selvfølgelig at dietter er bortkastet, at den eneste løsningen er mindre mat+mere mosjon og at man bare trenger sunn fornuft for å gå være sunn. Men nå sitter jeg altså med Atkinsboka i hendene selv. Selve symbolet på fjollete amerikanske påfunn. For meg er det som å gå over en litt rar grense... Samtidig ser jeg at alle fordommene mine har vært basert på misforståelser og, pent formulert;  dårlig formidlet informasjon.

Det jeg lurer aller mest på i natt er hvor mange andre slike "Atkinsdietter" som svever rundt i ytterkanten av min eksistens. Hvilke andre fenomener er det jeg har flirt av på samme måte... Fetisjer? Lakk og lær? Partnerbytter? Spiritualitet og reiser for å finne seg selv i det fjerne østen? Kokain? Fallskjermhopping og rafting for adrenalinkick? De siste to alternativene virker ihvertfall mye mer forlokkende nå som formen tar seg opp.
Og hulelignelsen begynner å bli mer aktuell enn noen gang.

God natt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar